سال حماسه سیاسی وحماسه اقتصادی مبارک باد
1- شهردار:
طبق مفاد بند 1ماده 71 قانون تشکیلات ، وظایف وانتخابات شوراهای اسلامی شهر ،انتخاب شهروندان ،انتخاب شهردار برای مدت 4 سال ،از وظایف شورای اسلامی شهر است .که بلا فاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام می نمایند .شهردار نمی تواند همزمان عضو شورای اسلامی شهر نیز باشد نصب شهرداران در شهرهای با جمعیت بیشتر از 200 هزار نفر ومراکز استانها بنا به پیشنهاد شورای اسلامی شهر ، تائید استانداری وحکم وزیر کشور صورت می گیرد .
2- معاونت های شهرداری
باستناد ماده 54 قانون شهرداری ،سازمان اداری شهرداریها به نسبت بودجه ودرامد وحجم کار شهرداریها از طرف شهرداری با اطلاع شورای اسلامی شهر تهیه وپس از تصویب وزارت کشور به موقع اجرا گذاشته خواهد شد .
شهردار میتواند قسمتی از وظایف واختیارات خود را با تصویب شورای اسلامی شهر به موجب حکم کتبی به معاون یا یکی از مسئولان شهرداری واگذار نماید .
طبق تشکلات وسازمان مصوب ،شهرداری یزد دارای معاونت های زیر می باشد.
- معاونت اداری مالی
- معاونت شهر سازی ومعماری
- معاونت فنی وعمرانی
- معاونت حمل ونقل وترافیک
- معاونت خدمات شهری
- معاونت برنامه ریزی وتوسعه
معاونت اداری مالی
معاونت اداری مالی بازوی توانمند شهردار در بخش اداری ومالی نیز می باشد
اهم وظایف معاونت اداری مالی
- تعین وظایف وحدود مسئولیت واختیارات روئسای واحدهای تحت سرپرستی (امور اداری ،مالی وحسابداری ،اداره درامد وخدمات )وصدور دستورات لازم به منظور هماهنگ نمودن فعالیت انان
- همکاری در تهیه وتنظیم بودجه متمم واصلاح بودجه با حوزه معاونت برنامه ریزی وتوسعه
- نظارت بر وصول درامد وسعی بر تحقق وازدیاد وصدور دستورالعمل های مالی برابر مقررات مصوب
- نظارت بر کلیه هزینه ها معاملات شهرداری ونگهداری حساب هزینه وهمچنین نظارت بر اعتبارات مصرف شده واحدها وصدور دستورات لازم در این زمینه ومراقبت در تنظیم عقد قراردادها بر اساس قوانین جاری
- نظارت بر اجرای دقیق آئین نامه ها وقانون استخدام کشوری ، آئین نامه ها ،مقررات استخدامی ،قانون کار وتامین اجتماعی ونظایرآن
- نظارت بر حفظ واداره کردن دارائی های منقول وغیر منقول متعلق به شهرداری وهمکاری با بخش بازرسی وحقوقی شهرداری در خصوص اقامه دعوا علیه اشخاص ودفاع از شهرداری درقبال دعاوی اشخاص علیه شهرداری
- رسیدگی وصدور دستورات لازم به منظور تامین وسایل وملزومات مورد نیاز شهرداری
- کنترل ونظارت بر بدهی های سازمان در برنامه ریزی به منظور حفظ اموال شهرداری
- نظارت بر نحوه انعقاد واجرای مفاد قرارداد در زمینه ماشین آلات ،ساختمان ،مخابرات ،تاسیسات وتدارکات
- بررسی وارزیابی وکارشناسی اراضی واملاک موردمعامله شهرداری اعم از خرید ،فروش،اجاره ،استیجاری و...
- نظارت بر تهیه گزارش های مالی ترازنامه وتفریق بودجه سالانه وبررسی وتائید انها
- انجام سایر وظایف محوله طبق دستور مافوق
- همچنین نظارت بر اداره امور اداری ومالی ،اداره درامدهای عمومی ودخل وخرج شهرداریهای مناطق 3 گانه وناحیه تاریخی از وظایف معاونت اداری مالی می باشد .
به یاری خداوند در شماره های بعدی شما را با وظایف معاونت های دیگر شهرداری وسازمانهای تابعه شهرداری یزد آشنا خواهم نمود .
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
چهارشنبه 13,نوامبر,2024